تبلیغات
مشاهیر ، بزرگان ، هنرمندان و نام آوران کُرد - برهان الدین حمدی عارف نیك نام ، مدرس ، شاعر و دانشمند والا مقام سنندجی
 
درباره وبلاگ


سلام دوستان گرامی
به کرد وب خوش آمدید.

وبلاگ کُرد وب نهایت سعی خود را دارد تا شما دوستان را ، با بیوگرافی مشاهیر ، بزرگان ، هنرمندان و نام آوران نامی کُرد آشنا سازد.

امیدوارم که مطالب وبلاگ بتواند شما دوستان گرامی را با فرهنگ و هنر غنی کردستان آشنا کند .

در ضمن باید یادآور شد که عکسهای این مجموعه با همکاری عکاسان به نام سنندج ، آقایان اسدالله صیدی ( 09183711407 ) و آقای افشین فتاحی در دسترس و جهت استفاده علاقمندان به هنر ، قرار داده شده است.

در اینجا برخود لازم میدانم این نکته را خاطر نشان کنم که جهت حفظ مالکیت اثر برای هنرمند گرامی ، لگوی نام هنرمند بر روی عکسها جهت استفاده عموم ، درج گردیده است .

" با تشکر رشیدی مدیریت kordveb "


مدیر وبلاگ : سید مهدی رشیدی
نظرسنجی
این وبلاگ تا چه حد توانسته اطلاعات شما را در مورد بیوگرافی مشاهیر و هنرمندان نامی کرد افزایش دهد ؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مشاهیر ، بزرگان ، هنرمندان و نام آوران کُرد
ملتی که بزرگان خود را نشناسد زیان می کند
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM



استاد برهان الدین حمدی

عارف نیكنام و دانشمند والامقام، استاد شیخ برهان‌الدین حمدی، فرزند خَلَف علامه عبدالحمید عرفان سنندجی است كه به سال 1322 ه‍‍ـ .ق./ 1282 ه‍ـ .ش. در شهر سنندج چشم به جهان گشود ....

 نوجوانی دوازده ساله بود كه پدر بزرگوارش روی در نقاب خاك كشید و او را در دنیای آشوب‌زده‌ی آن دوران تنها گذاشت؛ اما برهان‌الدین، كه لذت و منزلت دانستن را دریافته بود، در صدد بر آمد تا مقدماتی را كه نزد پدر آموخته بود، كامل كند. به همین جهت و به دلیل لیاقت ذاتی و توفیق خدادادی، با اشتیاق و پشتكار، كار تحصیل را نزد مدرّسین مُبَرَّز آن روزگار ادامه داد و محضر استادانی چون ملا محمد صادق نیَری، شیخ حبیب‌الله مدرس كاشتری و ملا عبدالعظیم مجتهد را دریافت و به مدد هوش و ذكاوت سرشار و حافظه‌ی فوق العاده‌اش، متون بسیاری از كُتُب علمی، چون: جمع‌الجوامع سُبُكی و شرح عقاید نَسَفی و الفیّه‌ی ابن مالك و تلخیص خطیب قزوینی و مقامات بدیع الزّمان و بسیاری متون مشكل از این دست را به تمام و كمال دریافت و از حفظ كرد و روز به روز بر ذخایر ارزشمند دانستنی‌هایش افزود؛ تا آنجا كه چون به سی سالگی رسید، در بیشتر علوم آلی و غایی صاحبنظر بود و اُستادانش، كه از جمله‌ی سرآمدان عصر خود بودند و او را به چشم دانشمندی جامع علوم می‌نگریستند و وجودش را ارج می‌نهادند.

استاد حمدی در سال 1312 هـ . ش. نزد مرحوم ملا صادق منبری نیری مُجاز گشت و دیگر استادان بر اجازه‌نامه‌اش مُهر تأیید زدند. وی سپس مدتی به تدریس در یكی از مساجد سنندج مشغول شد؛ تا آنكه در سال 1315 هـ .ش. به استخدام وزارت فرهنگ (آموزش و پرورش) در آمد و سی و اندی سال در دبیرستان‌های سنندج تدریس كرد. دوـ سه سالی هم ریاست اوقاف استان كردستان را عهده‌دار شد و در این پُست منشأ خدمات ارزنده‌ای در جهت ترمیم و آبادانی مساجد و گسترش مدارس شد. مدتی نیز به درخواست مسئولین دانشگاه رازی، به تدریس زبان و ادبیّات فارسی در دانشكده‌ی تربیت دبیر سنندج پرداخت.

در بیان مقام علمی و ارزنده‌تر از آن، مرتبت اخلاقی این اُستاد، جای سخن بسیار است. او عمری طولانی را با عشق، به كسب دانش بیشتر و درك عمیق‌تر، به تحقیق و تَتَبُّع گذراند و این علاقه و پشتكار و آن هوش و حافظه‌ی خداداد چون جمع شدند، چنین شخصیّت علمی نادری به عرصه‌ی ظهور آمد كه بی مبالغه می‌توان گفت مادر دوران عالمی این گونه جامع علوم معقول و منقول و مسلّط بر دو دریای كران ناپیدای زبان و ادبیات فارسی و عربی را كمتر به خود دیده است.

اما به لحاظ ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی، بیشتر سخن را باید به ده ـ دوازده سال آخر عُمر استاد اختصاص داد. به آرامی از هرچه رنگ تعلّق داشت، فاصله گرفت و چشم امید و انتظارش از دنیا و ارباب آن برداشت و نگاه عاشقانه‌اش را متوجه خالق بی‌نیاز كرد. این توجیه رحمانی چون در آن دل و درون آشنا راه یافت، چونان آبی زُلال و حیاتبخش كه به كشتزاری مُستعِد اما تشنه‌كام برسد، حیات و باروری با خود آورد و با حاصل مهربانی و تواضع و صفا و شجاعت به ثمر نشست.

این اواخر محضر استاد، كلاس درس استاد و كلام استاد، حال و هوای دیگری داشت؛ یكپارچه محبت و ایمان و اخلاص بود كه در دریایی از معرفت موج می‌زد. با آنكه خدا او را فرزندی نداده بود، با شاگردان خود حق پدری را به تمام و كمال اَدا می‌كرد. با جسم خسته و ناتوانش، در حالی كه به سختی از جا برمی‌خاست، قیام به احترام میهمانان و شاگردان را هرگز ترك نكرد. در هفته جلسه‌ای را به شرح مثنوی می‌پرداخت و به باور اُستادانی كه در آن جلسات حاضر می‌شدند، از جمله‌ی بزرگترین مولوی‌شناسان و مثنوی‌دانان بود. اغلب ابیات این گنجینه‌ی عظیم را از حفظ داشت و بسیاری از نكات دشوارش را، كه شرح‌های موجود بلاحل گذاشته‌اند، با تسلّط تمام توضیح می‌داد. به امام محمد غزّالی عشق می‌ورزید و با آثارش می‌زیست و كلمات قصارش را زینت‌بخش كلامش ساخته بود. در حضورش، از فرط تواضع و بزرگ‌منشی، افراد عامی نیز به ‌راحتی اظهار نظر می‌كردند و ای بسا كه به سخنان و تحلیل‌هایشان با حوصله گوش می‌داد و خطا یا اشتباهاتشان را به حكیمانه‌ترین صورت تصحیح می‌كرد. هرچند پیرو و شیفته‌ی امام شافعی بود، اما تحقیق در باب مذاهب دیگر را تشویق می‌كرد و خود نیز در باب زكات، مواردی را بنا به مذهب شافعی فتوا نمی‌داد. همچنین در مسائل مربوط به عصر حاضر، دید و وسعت نظر ویژه‌ای داشت. راستی كه این بیت حافظ شیرین سخن، وصف حالش بود:

                           همچو حافظ غریب در ره عشق                   به مقامی رسیده‌ام كه مپُرس

این وجود عزیز و مبارك، سرانجام روز دوشنبه، نهم آذرماه سال 1366 هـ .ش.فرمان گرفت و به دیدار خالق دانا و مهربانش شتافت.




آثار و تالیفات استاد حمدی:

1.    ترجمه‌ی مشكوةالأنوار، امام محمد غزالی

2.    ترجمه‌ی الأربعین فی اصول‌الدین، امام محمد غزالی

3.    ترجمه‌ی رسالات: حیّ بن یقظانِ ابن سینا، شیخ شهاب‌الدّین سهروردی و ابن طفیل، در یك مجلد.

4.    فلاسفه و خداشناسی، شامل: ترجمه‌ی رسالةالطیر و رساله‌ی فلسفه‌ی نمازِ ابن سینا و كتاب مراةالفلسفه‌ی طنطاوی در یك مجلد

5.    ترجمه‌ی عقاید نَسَفی، تألیف سعد تَفتازانی

6.    ترجمه‌ی قصاید سه‌گانه‌ی لامیةُالعربِ شَنفَری، لامیةُالعجم طُغرایی و لامیةُالكردِ عرفان سنندجی

7.    ترجمه‌ی قصیده‌ی بانت سُعاد، كعب بن زُهیر


*‌    *    *


استاد طبع شعر نیز داشت و «حمدی» تخلّص می‌كرد. اینك غزلی از آن شادروان كه در سنین جوانی سروده است:


بُتا خون شد دلم در آرزوی دیدن رویت

        به‌سر شد عُمر من یكباره در سودای گیسویت

گدای درگه تو گشته‌ام ای خسرو خوبان

        به لطف خویش بنواز و مرانم از سر كویت

اگرچه در مصاف شیر مردان شیردل باشم

        ولی گشتم به یك لحظه شكار چشم آهویت

سرآمد عُمر من در كسب دین و دانش و فرهنگ

        ولیكن جمله را تاراج بُرده چشم جادویت

سنندج بی‌نصیب از برق اگر باشد غمی نبود

        چو تابد در خیابانها فروغ روی نیكویت

بدینسان گر سوی بُستان خرامان بگذری یك‌دم

        سهی سرو چمن گردد غلام قد دلجویت

از آن روزی كه «حمدی» شد گرفتار غم عشقت

        سیه شد روزگارش همچوزلف غالیه بویت


به نقل از كتاب تاریخ مشاهیر كُرد، تألیف بابا مردوخ روحانی





حه‌مدی

عارفی ئاشنا و زانای پارسا، ئوستاد بورهانةدینی حةمدی، كوذی ناوازةی عةللامه عةبدولحةمیدی عیرفانی سنةیی، ساصی 1282 ك. ه‍. (1903 ز.)، بةرامبةر به 1322 ك. م. له شاری سنه هاته دنیا و تازةلاوثكی 12 سالآن بوو، بابی كؤچی دوایی كرد و لة ذؤژگارثكی نالةباردا، بةجثی‌هثشت. بةلآم بورهان كه له خزمةتیدا وانة سةرةتایةكانی خوثندبوو، تازه چثژی زانینی چثشتبوو؛ لث‌بذا ئةو ذثگایه پثی لثی ناوه، تا ئاخری بذوا. بةم جؤره و بة هؤی بیری یةكجار تیژ و زیرةكی له ذادةبةدةر و پثداگری خؤی و هةبوونی مامؤستایانی هةصكةوتوو لةو سةردةمه‌، كةسانی وةك: مةلا موحةممةد سادقی نیةری، شثخ حةبیبولآی كاشتةری و مةلا عةبدولعةزیمی موجتةهید، توانی له ماوةیةكی كةمدا، زؤر كتثبان بخوثنث و لةبةریان بكا؛ به شثوةیةك كه كاتث تةمةنی گةیشته سی ساص، له زؤربةی زانستةكاندا شارةزاییةكی تةواوی دةسكةوث.

مامؤستا حةمدی ساصی 1312 ك. ه‍. (1933 ز.)، لای ذةوانشاد، مةلا سادقی نیةرییةوه ئیجازةی وةرگرت و مامؤستاكانی تر، ئیجازةنامةكةیان بؤ مؤر كرد.

مامؤستا بورهانی حةمدی پاش وةرگرتنی ئیجازه، ماوةیةك له مزگةوتثكی سنةدا بةرنوثژی دةكرد، تا ساصی 1315 له وةزارةتی پةروةردة دامةزرا و ماوةی سی و چةند ساص له دةبیرستانةكانی سنةدا دةرسی‌گوتةوه. چةند ساصثكیش سةپةرشتی ئةوقافی گرته ئةستؤی خؤی و له ماوةدا زؤر خزمةتی كرد و بؤ نوث كردنةوةی مزگةوتان و دانانی مةدرةسةی تازه، حةولثكی زؤری دا. هةروةها له‌سةر داخوازی بةرپرسانی زانستگای ذازی، سةرةتثك له زانكؤی سنةدا، مامؤستای زمان و وثژةی فارسی بوو.

 باس لة پله و پایةی زانستی مامؤستا حةمدی، باسثكی دوور و درثژه و وةك ئاماژه‌ی پث كرا، زانای وا شارةزا له هةموو زانسته‌ ئایینییةكان و مةلةوانی دةریای بث بنی زمان و وثژةی عةرةب و فارس، كةم هةصكةوتووه. بةلآم كه دثینه سةر باسی كةسایةتی ئةو بلیمةته، زؤرتر قسةمان لةمةذ ئةم دة ـ دوازدة ساصةی كؤتایی ژیانی مامؤستاوه خؤش دةبث. ورده ـ ورده دةستی له هةرچی بؤنی دنیا و ناو و ناوبانگ و دةسةلآتی دةدا، بةردا و چاوی هیوای بذییه خودای بث هاوتا. جا كه وای كرد، وةك چؤن ئاوثكی زةلآص مةزرایةكی تینوو دةگةشثنثتةوه ، مامؤستا به یةكجاری بوو به كؤگای میهرةبانی و خاكةساری و بوثری.

كؤذی دةرس و كةلاسی مامؤستا لةم ئاخرةوه‌وه، هةمووی خؤشةویستی و ئیمان و یةكذةنگی بوو. ئةگةرچی منداصثكی نةبوو، بةلآم هةموو شاگردةكانی وةكوو منداصی خؤی خؤش‌دةویست. به نةخؤشی و لاق‌ئثشةوه، هةستان لةبةر پای میوانی قةت نةفةوتاند. له حةوتوودا جارثك مةسنةوی مةولانای ذؤمی دةرس دةگوتةوه و وةك مامؤستایانی مةولةوی ناس كه لةو كةلاسةدا دادةنیشتن، دةصثن، مامؤستا حةمدی یةكث له گةورةترین مةولةوی‌ناسان و مةسنةوی‌زانان بوو. زؤربةی بةیتةكانی لةبةر دةخوثندةوه و زؤرثك له گرث‌كوثرةكانی ـ‌كه باقی كةمتر خؤیان لث داوه ‌ـ بةوردی شی دةكردةوه. ئیمامی غةززالی زؤر خؤش دةویست و كتثبةكانی هةمیشه له ژوور سةری بوون و قسة‌ی خؤی به وته بةنرخةكانی دةذازاندةوه. زؤرتر چاوی له ئیمامی شافیعی دةبذی؛ بةلآم تؤژینةوه له ذثبازةكانی تریشی لا پةسند بوو. بؤخؤی له باسی زةكاتدا، بةرامبةر به مةزهةبی شافیعی فتوای نةدةدا. هةروةها لةمةذ بابةتی پةیوةندیدار به دنیای ئةوذؤكةوه، تثبینی تایبةت و شایانی ئةم ذؤژگارةی هةبوو.

ئةم زاته پیرؤزه سةرةنجام ذؤژی دووشةمبه 9ی سةرماوةزی ساصی 1366 ك. ه‍. (1987 ز.)، گیانی پاكی به خودای تاك ئةسپارد.


بة‌رهه‌مه‌كانی مامؤستا حه‌مدی:

1. وةرگثذانی «مشكوة الانوار»ی ئیمام غةززالی

2. وةرگثذانی «الاربعین فی اصول الدّین»ی ئیمام موحةممةدی غةزازالی

3. وةرگثذانی نامیلكةكانی «حیّ بن یقطان»ی ئیبنوسینا و شثخ شةهابی سوورةبةردی و ئیبنوتوفةیل له یةك بةرگدا

4. «فلاسفه و خداشناسی»، بریتی له وةرگثذاوةی «رسالةُ الطّیر» و «رساله‌ی فلسفه‌ی نماز»ی ئیبنوسینا و كتثبی «مراةُ الفلسفه»ی تةنتاوی، له بةرگثكدا

5. وةرگثذانی «عقاید نسفی»، سةعدی تةفتازانی

6. وةرگثذانی سث قةسیدةی «لامیةُ العرب»ی شه‌نفةرا و «لامیةُ العجم»ی توغرایی و «لامیةُ الكُرد»ی عیرفانی سنةیی

7. وةرگثذانی قةسیدةی «بانت سُعاد»ی كةعب بنی زوهةیر


*‌    *    *

مامؤستا زةوقی شیعریشی هةبوو. نازناوی «حةمدی» دةنووسی. ئةم غةزةلةی له سةردةمی لاویدا گوتووه:



ندارد كس چنین یار جفاكاری كه من دارم

        زند هر لحظه تیری بر دل غمدیده‌ی زارم

نخوانده در دبیرستان بجز درس ستمكاری

        نیاموزد دبیرش غیر كسر قلب افگارم

نباشد در فلك ماهی بدین خوبی و زیبایی

        نروید در چمن سروی چو رعنا قامت یارم

نگاه چشم مستش آفت جان و دل و دین است

        به دام چین زلفش دل پریشان و گرفتارم

بهای بوسه‌ای از آن لب لعل شكرریزش

        اگر جانی ستاند، من به صد جانش خریدارم

نماند در دل شیدایم آثار پریشانی

        شبی گر با سر زلفش به دمسازی به روز آرم

فقیه شهر نبود از اصول عاشقی آگاه

        ملامتها اگر گوید، ورا معذور می‌دارم

چو بینم روی آن مه، فارغ از خورشید گردونم

        وَ گر زلفش ببویم، بی‌نیاز از مُشك تاتارم

غزلخوانی كنم «حمدی» چو بلبل بر گل رویش

        ولی از گلشن حسنش نصیبی نیست جُز خارم


وةرگیراو له كتثبی مثژووی ناودارنی كورد، نوسینی بابةشثخ مةردؤخ ذؤحانی

 وةرگثذانی ماجد مةردؤخ ذؤحانی





نوع مطلب : چهره های علمی، 
برچسب ها : مدرس، شاعر، محقق.،
لینک های مرتبط :


شنبه 18 فروردین 1397 12:49 ب.ظ

Effectively expressed indeed. !
weblink price cialis cialis canada on line buy original cialis overnight cialis tadalafil we recommend cialis best buy cialis for sale precios cialis peru how does cialis work only here cialis pills cialis 5 mg buy
شنبه 4 فروردین 1397 12:43 ب.ظ

Thank you. I appreciate this.
we use it cialis online store rezeptfrei cialis apotheke free cialis cialis 100 mg 30 tablet cialis tadalafil online we choice cialis pfizer india cialis per paypa cialis 20mg prix en pharmacie acheter du cialis a geneve cialis tablets
سه شنبه 29 اسفند 1396 08:52 ب.ظ

You actually revealed that perfectly.
generic cialis cialis 5mg prix side effects of cialis buying cialis on internet prescription doctor cialis cialis dose 30mg overnight cialis tadalafil cialis y deporte cialis rezeptfrei sterreich dosagem ideal cialis
شنبه 11 شهریور 1396 09:39 ق.ظ
This design is steller! You most certainly know how to keep a reader amused.
Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost...HaHa!) Fantastic job.
I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it.

Too cool!
چهارشنبه 23 فروردین 1396 08:10 ب.ظ
I think what you posted made a lot of sense.
However, think about this, what if you composed a catchier post title?
I ain't saying your content is not good., but suppose you added a post title that grabbed a person's attention? I mean مشاهیر ، بزرگان ، هنرمندان و نام آوران
کُرد - برهان الدین حمدی عارف نیك
نام ، مدرس ، شاعر و دانشمند والا مقام سنندجی is kinda boring.
You might look at Yahoo's front page and watch how they create post titles to grab viewers to click.
You might add a related video or a picture or two to get readers interested about what
you've written. Just my opinion, it could make your posts a
little bit more interesting.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب
Online User
 
   

پشتیبانی